چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ پیش بینی و تحلیل کنش و واکنش‌های دو حزب سیاسی در انتخابات آتی ایالات متحده آمریکا
فکرشهر: گفتمان مجامع ملی، عاملی که در صورت جلب نظر و یا عدم اقبال شهروندان آمریکایی می تواند نقشی کلیدی در صعود و یا سقوط آن حزب از پله های کاخ ریاست جمهوری ایفا نماید...
کد خبر: ۲۰۰۹۶۰۵
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۵

گفتمان مجامع ملی، عاملی که در صورت جلب نظر و یا عدم اقبال شهروندان آمریکایی می تواند نقشی کلیدی در صعود و یا سقوط آن حزب از پله های کاخ ریاست جمهوری ایفا نماید.

کنگره ملی جمهوری خواهان در سال ۲۰۲۴ در حالی برگزار شد که کمتر کسی احتمال کناررفتن «بایدن» از رقابت های انتخاباتی این دوره را پیش بینی می کرد و جمهوری خواهان با تصور ریزش آرای مربوط به دموکرات ها مجمع ملی خود را در شهر «میلواکی» واقع در ایالت «ویسکانسین» برگزار کردند. میلواکی اغلب به‌عنوان پایگاه دموکرات‌ها در نظر گرفته می‌شود و برگزاری مجمع جمهوری‌خواهان در ویسکانسین به‌نوعی دعوت حزب جمهوری‌خواه از رای‌دهندگان این ایالت بود.

انتخاب ویسکانسین از طرف جمهوری خواهان به دلیل تجربه پیروزی «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۶ با اختلاف اندکی در این منطقه بود. آن‌ها در سال ۲۰۲۰، با همان اختلاف، نتایج را در این ایالت به «جو بایدن» واگذار کردند.

تنها دو روز پیش از برگزاری مجمع ملی جمهوری خواهان، ترور نافرجام ترامپ به وقوع پیوست و این حزب با بهره گیری از جو روانی ایجاد شده توانست افکار عمومی مردم آمریکا را به نفع ترامپ هدایت کند و با ایجاد تصویر کاملی از اتحاد اعضای این حزب در حمایت گسترده از نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، در صدد ایجاد شکاف در جبهه  دموکرات ها و یارگیری از آنان برآمد.

 با وقوع این رویداد، دموکرات ها نیز بیکار ننشسته و شایعاتی مبنی بر کنار رفتن بایدن از رقابت های انتخاباتی در برخی محافل مطرح شد. هر چند در آن زمان با توجه به موضع گیری قاطع جو بایدن به ادامه رقابت ها، جمهوری خواهان چندان این شایعات را جدی نگرفتند ولی این سردرگمی در برگزاری مجمع ملی آنان از چشم  تحلیلگران سیاسی دور نماند. آنچه بیش از همه توجه‌ها را به خود جلب کرد، سخنرانی خود دونالد ترامپ بود.

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به بهانه تلاش برای ترور نافرجام خود از تغییر متن سخنرانی‌اش در گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان در میلواکی خبر داد و هدف از این بازنویسی را تمرکز بیشتر متن بر متحد کردن کشور آمریکا عنوان کرد.

ترامپ به «واشینگتن اگزماینر» گفت که «متن سخنرانی اولیه بر انتقاد از جو بایدن و سیاست‌های او متمرکز بود اما اکنون یک سخنرانی متفاوت در مجمع جمهوری خواهان ایراد خواهد کرد». از سیاست های انتخاباتی ترامپ که در مجامع ملی سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ نیز از آن استفاده کرد، رقیب هراسی تخریبی همراه با ترور شخصیتی و حزبی بود. ولی این بار رویکرد این سیاستمدار با سردرگمی حاصل از خبر کناررفتن احتمالی بایدن محتاطانه تردنبال شد. او با آگاهی از این مطلب که در صورت کنار رفتن بایدن خود پیرترین کاندیدای حاضر در این رقابت ها محسوب می شود و این عامل به احتمال قوی در رای آوری او تاثیر گذارخواهد بود، لذا با انجام سخنرانی یک ساعت و نیمه، رکورد طولانی‌ترین سخنرانی در تاریخ گردهمایی های ملی انتخاباتی را شکست. پیش از او، «بیل کلینتون» رکورد قبلی را با یک ساعت و شش دقیقه در اختیار داشت.

آقای ترامپ در این سخنرانی لحن ملایم تری نسبت به گذشته در پیش گرفت و خواستار ترمیم اختلاف و شکاف در جامعه شد. وی اضافه کرد:«من می‌خواهم رئیس جمهور همه آمریکایی‌ها باشم، نه نصف آمریکا، چون نمی‌توانیم فقط برای نصف آمریکا پیروز شویم و در زمانه‌ای که سیاست به شدت تفرقه انگیز است «باید به یاد بیاوریم که همه هم‌وطن هستیم - یک ملت تحت نظر پروردگار، غیرقابل تقسیم، با آزادی و عدالت برای همه.»

او در این سخنرانی استدلال کرد که در مورد مساله مهاجرت، اقتصاد و امور دفاعی کشور آمریکا رییس جمهور بهتری خواهد بود.

ترامپ با شعارآمریکا را دوباره به عظمت برمی گردانیم این انتخابات را فرصتی برای بازگرداندن عظمت، قدرت و کامیابی به آمریکا دانست و در بخش دیگری از سخنرانی خود به رویکردش در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و قول داد در صورت راهیابی به کاخ سفید به تمام بحران‌های بین‌المللی پایان دهد.

این بار ترامپ بر خلاف ادوار گذشته از حمایت قاطع جمهوری خواهان و رقبای گذشته خود  در این حزب برخورداراست و نمود این حمایت را در مجمع ملی جمهوری خواهان با حضور و همراهی نام های پرآوازه ای همچون نیکی هیلی، ران دسنتیس و راماسوامی و همچنین مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، مارکو روبیو، سناتور فلوریدا و تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه می توان دید.

گفتمان  و شعارغالب مطرح شده در این مجمع که هم در سخنان ترامپ و هم حامیان او به چشم می آمد «اولویت دادن به آمریکا» درهمه شئونات چه داخلی و چه بین المللی بود.

در این گردهمایی تلاش مشاوران ترامپ و سخنرانان حامی او، ارائه تصویری ملایم‌تراز شخصیت ترامپ به عنوان یک چهره وحدت‌بخش بود. با وجود تمام این تلاش ها ترامپ ۲۰۲۴ بسیار شبیه ترامپ  ۲۰۲۰ و ۲۰۱۶ عمل می‌کند و هیچ اثری از تمایل او برای رعایت هنجارهای سنتی سیاسی دیده نمی شود. او به انتقاد از مخالفان خود  با توهین و انتشار اطلاعات مخدوش ادامه می دهد زیرا معتقد است هر نوع  تبلیغاتی خوب است و این کارها و صحبت‌ها توجه‌ها را از همه افراد دیگر در زمین بازی سلب و به سمت او جلب می کند. ادامه این رویکرد بدون شک به این دلیل است که استراتژی گذشته او در جلب توجه رسانه‌ها همچنان مؤثر می باشد. 

ادامه دارد...

منبع: فکرشهر
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر